Как помочь ребенку освоить понятие «предложение»? «Языковая грамотность и культура речи». Составление предложений из заданных слов, не требующих изменения
1. Прочтите вслух следующие вопросительные предложения с вопросительными словами, соблюдая правильную интонацию. Переведите предложения.
a) 1. Wer ‘wartet? Wer ‘wartet «hier? 2. Wer ‘fragt? Wer ‘fragt «oft? 3. Was ‘steht «da? 4. Wann ‘kommt ihr? Wann ‘kommt ihr nach «Ufa? 5. Wohin ‘gehst du? Wohin ‘gehst du «morgen? 6. Wie ‘antworten Sie? 7. Wo ‘wohnt er? Wo ‘wohnt er «jetzt?
b) 1. Wo ist der ‘Vater «heute? 2. Wann ist der ‘Arzt «hier? 3. Wie ist der ‘Tisch? 4. Wer ist ‘jetzt «unten? 5. Was ist dieser ‘Mann? 6. Was ist ‘oben?
2. Вспомните перевод следующих вопросительных слов на немецкий язык: .
3. Вместо точек вставьте вопросительные слова, подходящие по смыслу, которые даны под чертой.
a) 1. … sitzen die Mutter und der Vater? 2. … geht jener Mann? 3. … wartet da unten? 4. … studiert die Tochter? 5. … steht oben?
b) 1. … ist da? 2. … ist dieser Mann? 3. … sind der Sohn und der Vater? 4. … ist der Sohn? 5. … ist sie (она) hier?
______________________________________
was, wo, wer, wohin, wie, wann
4. Составьте из следующих слов вопросительные предложения. Не забудьте поставить вопросительное слово на 1-м месте, а изменяемую часть сказуемого – на 2-м.
1. die Tante, wo, ist; 2. der Arzt, wohin, geht; 3. dieser Mann, ist, was; 4. diese Vase, wie, ist; 5. der Bruder, wie, rechnet; 6. steht, was, oben, hier; 7. ist, wo, jetzt, er
5. Задайте вопросы к выделенным словам. Следите за согласованием подлежащего и сказуемого.
Образец: Sie (они) wohnen oben. Wer wohnt oben?
1. Sie studiert hier . 2. Er tanzt immer gern . 3. Ihr kommt schon morgen . 4. Die Tochter und der Sohn studieren gern. 5. Der Bruder ist noch klein. 6. Die Schwester ist noch Studentin .
6. Ответьте на вопросы, употребив слова из скобок. Дайте разные варианты ответов.
1. Wer ist dort? (dieser Arzt, die Tante, der Vater, die Mutter) 2. Wo steht die Vase? (da, oben, unten) 3. Was ist hier? (die Vase, der Tisch). 4. Wie ist das Zimmer? (gut, groß)
7. Ответьте вопросы по образцу. Помните, с какого слова должен начинаться ответ, обратите внимание на правильный порядок слов.
Образец:: - Wohnt dieser Student jetzt hier? -Ja, er wohnt jetzt hier.
- Jetzt wohnt er hier.
- Nein, er wohnt jetzt nicht hier.
1. Studiert die Schwester gern? 2. Ist der Sohn oben? 3. Kommt sie jetzt oft? 4. Wie rechnet der Bruder jetzt? 5. Kommt der Vater morgen? 6. Ist er noch da?
Ключи
3
. а) 1. wo 2. wohin 3. wer 4. wie 5. was
b) 1. wer 2. was 3. wo 4. wie 5. wann
4 . 1. Wo ist diе Tante? 2. Wohin geht der Arzt? 3. Was ist dieser Mann? 4. Wie ist diesе Vase? 5. Wie rechnet der Bruder? 6. Was steht hier oben? 7. Wo ist er jetzt?
С предложением ребенок встречается уже на первых порах обучения, когда начинает читать и писать. Однако осваивается понятие «предложение» довольно долго. В устной речи ребенок пользуется фразой, не деля ее на составляющие предложения. А предложение - это единица письменной речи.
Какие типичные ошибки совершают дети?
1. Заглавная буква и знак препинания в конце (точка, вопросительный или восклицательный знаки) не всегда актуальны для ребенка.
2. В письменных работах некоторые дети забывают обозначать конец предложения необходимым знаком.
3. Первое слово предложения часто пишут с маленькой буквы.
4. В устной речи наблюдаются затруднения при составлении предложений на заданную тему, из предлагаемых слов.
5. Особые сложности возникают при попытках прочитать текст выразительно. Интонация в устной речи всегда соответствует ситуации, в которой находится ребенок. Что же касается текста для чтения, ребенок часто затрудняется в передаче подразумеваемой интонации, так как недостаточно анализирует смысл отдельно взятого предложения.
6. Разрыв предложения в диктанте, соединение разных предложений в одно обусловлены трудностями в распознавании границ предложения, недостаточностью речевой памяти.
Безусловно, «не ошибается тот, кто ничему не учится». На первых порах обучения подобные ошибки допустимы. Однако в ряде случаев они сохраняются длительное время. Особенно часто встречаются они в изложениях и сочинениях, иногда и в диктантах.
Конечно, если наблюдаются ошибки такого рода, желательно проконсультировать со специалистом. Но и сами родители могут оказать необходимую помощь.
Как помочь ребенку понять, что предложение выражает законченную мысль?
Это можно сделать с помощью серии упражнений.
Исключение лишнего слова
Задание: Исключи лишнее слово, чтобы получилось предложение.
- У Нади и слоны Димы папы - водолазы.
- На дне зоопарк океана звезда.
- Полез Денис дрова на забор.
- По рекам водный плывут суда.
- Папа Тимы река работает на заводе.
- Мы были в скакала парке.
- Белка брала баранки у осина нас из рук.
- Белые бараны били в зубры барабаны.
- В парке растут липы, сосны, компот , осины.
- Посадили ребята долбил смородину, сливы и яблони.
Восполнение недостающего слова
Задание: Добавь слова, чтобы получились предложения.
- В небе блестит…
- Дети нарисовали...
- У Тимы умелые…
- После обеда Лида сама моет…
- Покраснел Денис, как…
- В субботу мы были…
- У бобров острые, как бритва, ...
- У бобров на болоте из стволов осины…
- Кот Барсик клубок…
- С ветки на ветку скакала...
Составление предложений из заданных слов, не требующих изменения
Задание: Составь из данных слов предложение.
- И, Слава, капитаном, вырастит, станет.
- Краску, в, лапу, кот, окунул.
- Салат, Полина, лук, вырастила, укроп.
- Трактористом, и, Виктор, станет, вырастет.
- Клава, утром, встала, рано.
- С, Клава, мылом, руки, вымыла.
- Зоопарк, мы, посетим, скоро.
- Разные, в, звери, зоопарке.
- Ивановна, новые, рассказала, Нина, нам, сказки.
- Субботу, в, были, мы, в, цирке.
Составление предложений из слов, некоторые из которых следует изменить
Задание: Составь из слов предложения. Изменяй слова, если это необходимо.
- Сестра, налил, брат, молоко.
- Зоопарк, видели, зебра, мы.
- Белка, дети, в, парк, видели.
- Лес, в, грибы, мы, собирали.
- На, реки, рыбаки, берег, сидели.
- На, бобры, плотина, построили, река.
- В, были, мы, суббота, библиотека.
- Бересклет, окраина, лес, на, вырос.
- За, река, водопад, поворот.
- Волга, в, плывут, Москва, по, суда.
Исправление ошибок согласования, управления
Задание: Исправь ошибки.
- Маша вышли на опушку и увидели кукушку.
- На опушке дети слепила снежную бабу.
- Утром шли снег, Миша и Женя катался на лыжах.
- Девочки нашего класса занимается спортом.
- Наколола Жучка нос и отбежал на свое место.
- Монтажники выполняет важную работу.
- Солнышко вышла из-за туч.
- На полке лежит учебники и тетради.
- Маша принесла рыбки для нашего аквариума.
- На лесная полянке краснели земляника.
Поиск границ предложений в тексте
Задание: Найди границы предложений. Обозначь их.
К подъезду школы подъехал автобус мы въехали в город поезд остановился на разъезде щенок съежился от холода на слона напал разъяренный тигр козы объедают листья у кустов и цветов ребята съездили на экскурсию подъем в гору был крутой объявили посадку на самолет
Обычно детям нравится выполнять такие задания. Трудности постепенно уходят. Главное - запастись терпением.
Задание 1. Составьте предложения из следующих слов в соответствии с порядком слов в английском предложении. Переведите предложения на русский язык. 1. exams, for, my, marks, I, entrance, got, excellent. 2. part, the, life, any, in, an important, plays, country, higher, education, of. 3. questions, the, asked, many, students, lecturer Задание 2. Заполните пропуски предлогами in, at, on, into, under, near, to. Переведите предложения на русский язык. 1. I usually walk…University. 2. … June they will be taking their exams for the whole month. 3. New methods of research are used…our lab. Задание 3. Выберите соответствующие местоимения и переведите предложения на русский язык. 1. Victor gave Peter and (I, me) a book and we went to the reading-room with (he, him) and his friend. 14 2. Will you help me to sort out the things? I cannot tell which are (your, yours) and which are (our, ours). 3. They know all about my friend and (I, me). Задание 4. Заполните пропуски глаголами to be, to have соответствующем времени. Переведите предложения на русский язык. 1. We … two lectures tomorrow. 2. There … many students at the lecture yesterday. 3. He … a second – year students next year. Задание 5. Напишите предложения в вопросительной и отрицательной форме. Переведите предложения на русский язык. 1. The academic year in this country’s higher schools begins on the 1st of September. 2. Our students will have industrial training next summer. 3. Our University has several buildings, old and new ones. Задание 6. Поставьте следующие предложения в Present, Past или Future Indefinite. Переведите предложения на русский язык. 1. In six years we (become) engineers. 2. Our education (combine) theory with practical training. 3. Many great men (to study) at Cambridge University. Задание 7. Прочитайте текст и ответьте на вопросы: 1. When was Moscow University founded? 2. Why does it rank among the top universities of the world? MOSCOW LOMONOSOV UNIVERSITY 1. Moscow Lomonosov University is the largest university of Russia. When it was founded in 1755 it was the University of Moscow with three faculties. Today with 21 faculties and over 30,000 students, Moscow Lomonosov University ranks among the top universities of the world. There are over 5,000 Professors, Associate Professors and lecturers at the University . There are also over 140 full members and corresponding members of the Russian Academy of Sciences there. 2. The foundation of Moscow University was inspired by the radical philosophical and political views of Michael Lomonosov (1711 - 1765). The 15 University was established by the order of Elizabeth I, the Russian Emperess. In the late 18-th century Moscow University became the centre of advanced Russian science and social thought. 3. Moscow Lomonosov University is known world-wide for its academic excellence. Moscow Lomonosov University, the largest educational institution in Russia teaches almost in all subject areas: Arts, Sciences, Law, Engineering, etc. The staff are knowledgeable in their subjects. The top research institutions of Moscow Lomonosov University enable to keep research and teaching up to date. Here students can learn skills which fit them for a better career. Moscow Lomonosov University reputation stays with its graduates - and their achievements in turn add to that reputation. 4. The university draws all students into research work from the very beginning. This is a characteristic feature of university education. Moscow State University now possesses excellent training facilities: auditoriums, laboratories with the latest equipment. Besides fifteen faculties Moscow University has research institutes, astronomical observatories, museums, the main botanical garden and hostels with all modern conveniences. The University library possesses more than six million volumes which are on its shelves. 5. The standard of teaching is very high. All University graduates are highly qualified specialists. The tuition at the University is free, the students who study well get grants.
Контрольная работа №1
Вопросительные предложения.
3. Спряжение глаголов to be , to have
5. Предлоги места и времени.
Задание 1.
Язык.
1.
Задание 2.
Предложения на русский язык.
Задание 3.
Русский язык.
Задание 4.
Задание 5.
Переведите предложения на русский язык.
Задание 6.
Переведите предложения на русский язык.
1. Tomorrow our lectures (begin) at 8 o’clock in the morning.
2. We (take) all necessary books from the library yesterday.
3. The students (find) it difficult to translate such a text without a dictionary.
Задание 7.
I. Прочитайте и переведите текст на русский язык в письменной форме
Economics, social science concerned with the production, distribution, exchange, and consumption of goods and services. Economists focus on the way in which individuals, groups, business enterprises, and governments seek to achieve efficiently any economic objective they select. Other fields of study also contribute to this knowledge: Psychology and ethics try to explain how objectives are formed; history records changes in human objectives; sociology interprets human behavior in social contexts.
Standard economics can be divided into two major fields. The first, price theory or microeconomics, explains how the interplay of supply and demand in competitive markets creates a multitude of individual prices, wage rates, profit margins, and rental changes. Microeconomics assumes that people behave rationally. Consumers try to spend their income in ways that give them as much pleasure as possible. As economists say, they maximize utility. For their part, entrepreneurs seek as much profit as they can extract from their operations.
The second field, macroeconomics, deals with modern explanations of national income and employment. Macroeconomics dates from the book, The General Theory of Employment, Interest, and Money (1935), by the British economist John Maynard Keynes. His explanation of prosperity and depression centers on the total or aggregate demand for goods and services by consumers, business investors, and governments. Because, according to Keynes, inadequate aggregate demand increases unemployment, the indicated cure is either more investment by businesses or more spending and consequently larger budget deficits by government.
II. Exercises on the Text:
1. Give Russian equivalents to:
social science; distribution of goods and services; to try to explain; sociology interprets human behavior; to create a multitude of individual prices; to spend their income; as much pleasure as possible; they maximize utility; for their part; to deal with modern explanation; prosperity and depression; demand for goods and services; business investors; according to Keynes; larger budget deficits.
2. Answer the following questions:
1. What is economics?
2. On what problems do economists focus their attention?
3. What do psychology and ethics try to explain?
4. What does sociology interpret in social contexts?
5. Into what fields can be standard economics divided?
6. What does microeconomics explain?
7. How do consumers try to spend their income?
8. Do they maximize utility?
9. What questions does the second field study?
10. Who is the author of the book «The General Theory of Employment, Interest, and Money»?
11. How does he explain prosperity and depression?
Контрольная работа №1 Решение
Задание 1.
Составьте предложения из следующих слов в соответствии с порядком
Слов в английском предложении. Переведите предложения на русский
Язык.
1. has, buildings, our, several, institute.
2. subjects, students, many, the third-year, study.
3. the third-year, had, last, industrial, students, training, summer.
1. Our institute has several buildings – У нашего университета есть несколько корпусов (Дословно: Наш институт имеет несколько зданий)
2. The third-year students study many subjects - Студенты изучают много предметов на третьем курсе
3. Students had the third-year industrial training last summer – У студентов был третий год обучения производственной практики прошлым летом
Задание 2.
Заполните пропуски предлогами in, at, on, into, under, near, to. Переведите
Предложения на русский язык.
1. There are three rooms…our flat.
2. Entrance exams are held … summer.
3. I get up …7 o’clock and leave…8.
1. There are three rooms IN our flat. – В нашей квартире 3 комнаты
2. Entrance exams are held (нет предлога) summer.- Вступительные экзамены проводятся летом
3. I get up AT 7 o’clock and leave TO 8.- Я встаю в 7 часов утра и выхожу в 8
Задание 3.
Выберите соответствующие местоимения и переведите предложения на
Русский язык.
1. (we, us) all went with (their, them) to the dean’s office.
2. They were (you, your) former students.
3. A friend of (my, mine) is reading for (his, him) exam.
1. Wе all went withthem to the dean’s office. – Мы все пошли с ними в деканат
2. They were your former students.- Они все были вашими бывшими студентами
3. A friend of mу is reading for his exam.- Мой друг готовиться к экзамену
Задание 4.
Заполните пропуски глаголами to be, to have в соответствующем времени.
Переведите предложения на русский язык.
1. Moscow … the capital of Russia.
2. There … many universities in Moscow.
3. It … old and new buildings.
1. Moscow IS the capital of Russia. – Москва- столица России
2. There ARE many universities in Moscow. – В Москве много университетов
3. It HAS old and new buildings. – Это были старые и новые постройки (здания)
Задание 5.
Напишите предложения в вопросительной и отрицательной форме.
Переведите предложения на русский язык.
1. The students often have interesting discussions after lectures.
2. The course at the University lasts from five to six years.
3. The students of our group will meet in the laboratory.
Вопросительная форма
1.1 Do the students often have interesting discussions after lectures?-Часто ли студенты после лекций ведут интересные беседы?
1.2 Does the course at the University lasts from five to six years?-Обучение в университете длить 5 или 6 лет?
1.3 Will the students of our group meet in the laboratory?- Встретятся ли студенты нашей группы в лаборатории?
Отрицательная форма
2.1 The students often haven’t got interesting discussions after lectures.- Студенты часто не ведут интересные беседы после лекций
2.2 The course at the University does not last from five to six years.-Обучение в университете не длиться 5-6 лет
2.3 The students of our group will not meet in the laboratory.-Студенты нашей группы не встретятся в лаборатории
Задание 6.
Поставьте следующие предложения в Present, Past или Future Indefinite.
Future Indefinite
1. Tomorrow our lectures will begin at 8 o’clock in the morning.- завтра лекции начнутся в 8 часов утра
Past Indefinite
2. We took all necessary books from the library yesterday. - Мы взяли все необходимые книги в библиотеке вчера
Present Indefinite
3. The students find it difficult to translate such a text without a dictionary.- Студенты сталкиваются с трудностями перевода некоторых текстов без словаря
Задание 7.
What is economics?
Economics, social science concerned with the production, distribution, exchange, and consumption of goods and services.
Do they maximize utility?
As economists say, they maximize utility. For their part, entrepreneurs seek as much profit as they can extract from their operations.
Контрольная работа №1
Чтобы правильно выполнить контрольное задание №1, необходимо усвоить
следующие разделы курса английского языка:
1. Порядок слов английского повествовательного предложения.
Вопросительные предложения.
2. Местоимения: личные, притяжательные, вопросительные, указательные,
неопределенные и отрицательные.
3. Спряжение глаголов to be , to have в Present, Past и Future Indefinite.
4. Времена группы Indefinite в активном залоге.
5. Предлоги места и времени.
Задание 1.
Составьте предложения из следующих слов в соответствии с порядком
1. has, buildings, our, several, institute. 2. subjects, students, many, the first-year, study. 3. the third-year, had, last, students, training, industrial, summer. 4. carry out, students, practical, work, in, laboratories, well-equipped. 5. problems, many, scientists, important, solve, our. 6. texts, difficult, Petrov, technical, translated. 7. his, will, the teacher, translation, correct. 8. next, dean, a lecture, deliver, our, week, will. 9. students, more, institutes, last, entered, a million, than, year.
Основные типы вопросов, используемые в английском языке
1. Общий вопрос
Общий вопрос относится ко всему предложению в целом, и ответом на него будут слова yes илиnо:
Do you like ice-cream? - Yes, I do. Can you speak English? - Yes, I can.
Are you a schoolboy? - No, I am not. Have you bought a text book? - Yes, I have.
Порядок слов в общем вопросе
1) вспомогательный глагол (модальный, глагол-связка),
2) подлежащее (существительное или местоимение),
3) смысловой глагол (или дополнение).
2. Специальный вопрос
Специальный вопрос относится к какому-нибудь члену предложения или их группе и требует конкретного ответа:
What is your name? - My name is Peter.Where do you live? - I live in Rostov.
Порядок слов в специальном вопросе
1) вопросительное слово (what, where, who, when, why, how и т.д.),
2) вспомогательный глагол (модальный, глагол-связка),
3) подлежащее,
4) смысловой глагол,
5) дополнения,
6) обстоятельства (места, времени, образа действия и т.д.).
В специальных вопросах, обращенных к подлежащему (“кто выполнил действие? ”) в Present и Past Indefinite, не употребляется вспомогательный глаголdo (did) и сохраняется прямой порядок слов (как в утвердительном предложении):
Whowants to go to the cinema? Wholives in this house?
UNIT 4. Text 4: The Russian Federation
The Russian Federation is the largest country in the world. Itoccupies about 1/6 of the Earthsurface. The country is situated in Eastern Europe, Northern and Central Asia. Itstotal area is over 17 million square km.
Our land is washed by 12 seas, most of which are the seas of three oceans: the Arctic, the Atlantic and the Pacific. In the south and in the west the countryborders on fourteen countries. It also has a sea-border with the USA and Japan.
There is hardly a country in the world where such a great variety of flora and fauna can be found as in our land. Our country hasnumerous forests, plains and steppes, taiga and tundra, highlands and deserts. The highest mountains in our land are the Altai, the Urals and the Caucasus. There are over two thousand rivers in the Russian Federation. The longest of them are the Volga, the Ob, the Yenisei, the Lena and the Amur. Our land is also rich in various lakes with the deepest lake in the world, the Baikal, included.
On the Russian territory there are 11 time zones. The climate conditions are rather different: from arctic and moderate to continental and subtropical. Our country is one of the richest in natural resources countries in the world: oil, natural gas, coal, different ores, ferrous and non-ferrous metals and other minerals are produced here.
The Russian Federation is a multinationalstate. It comprises many national districts, several autonomous republics and regions. The population of the country is about 140 million people.
Moscow is the capital of our Homeland. It is the largest political, scientific, cultural and industrial center of the country and one of the most beautiful cities on the globe. Russian is the official language of the state. The national symbols of the Russian Federation are a white-blue-redbanner and a double-headed eagle.
The Russian Federation is a constitutional republic headed by the President. The country government consists of three branches:legislative, executive andjudicial. The President controls only the executive branch - the government, but not the Supreme Court and Federal Assembly.
The legislative power belongs to theFederal Assembly comprising two chambers:the Federation Council (upper Chamber) and the State Duma (lower Chamber). Each chamber is headed by the Speaker. The executive power belongs to the government (the Cabinet of Ministers) headed by the Prime Minister. The judicial power belongs to the system of Courts comprising the Constitutional Court, theSupreme Court and federal courts.
Our country has a multiparty system. The largest and mostinfluential political parties are the United Russia, the Communist Party, the Liberal Democratic Party, and A Just Russia.
Theforeign policy of the Russian Federation is that of international cooperation, peace and friendship with all nations irrespective of their political and social systems.
Vocabulary
to occupy - занимать
surface - поверхность
total area - общая площадь
to border on - граничить с
numerous - многочисленные
steppes - степи
taiga - тайга
tundra [‘tʌndrә] – тундра
highlands - горные возвышенности
the Urals [‘ juәrәls] - Уральские горы
the Caucasus [‘ ko:kәsis] - Кавказ
climate conditions - климатические условия
moderate - умеренный
ore -руда
ferrous and non-ferrous metals - черные и цветные металлы
state - государство
to comprise - включать, охватывать
banner - знамя, флаг
legislative [‘leʤislәtiv] - законодательный
executive - исполнительная
judicial [ʤu:‘diʃl]- судебная
Federal Assembly - Федеральное Собрание
the Council [‘ kaunsil] of Federation - Совет Федерации
State Duma - Государственная Дума
Supreme Court - Верховный суд
Influential [,influ‘enʃl] - влиятельный
Foreign [‘ fo:rin] policy - международная политика
irrespective - независимо
Exercise 1. Tell about the Russian Federation answering the questions and using the information in text above.
1. How much of the surface does Russia occupy?
2. What oceans wash the borders of the Russian Federation?
3. How many countries have borders with Russia?
4. Are Russian flora and fauna various?
5. What are the highest mountains in Russia?